четвъртък, 3 септември 2015 г.

Секс върху кон отпреди 10 века шашва туристи


 Да се прави секс върху кон, сигурно не е много удобно от съвременна гледна точка. Но когато яздиш с дни и жена ти е пред теб на коня, нямаш кой знае какъв избор.

В древните хроники се разказва, че прабългарите са правели всичко на конете си - хранели се и спели, яздейки. За да могат моментално да влязат в бой, ако се наложи. В някои документи пише, че са се навеждали от кобилата и са бозаели директно от нея.

"Защо да не са правили и секс? Още повече че има данни, че по време на дългите военни походи са вземали и съпругите си със себе си", разсъждава Александър Горчев - доскорошен директор на Археологическия музей във Велики Преслав, а от няколко месеца кмет на старата столица.

Основание за това му дават няколко графита с откровено порнографско съдържание върху старините в Преслав. Те са открити още през 70-те г. на миналия век. Намират се в северната част на източната крепостна стена в стария град и са изчегъртани от незнаен автор някъде през X-XI век. Съдържанието им е такова, че биха се изчервили и по-свенливите съвременници. Виждат се мъжки фалос, вулва, секс на кон и може би малко схематично, но все пак достатъчно красноречиво изображение на първата шведска тройка.

Върху еротичните графити са работили много историци, но едва наскоро стопаните на музея в Преслав решиха да ги покажат на широката публика. Нещо повече, идеята е да се направи алея на секса в стария град.

"Туристите вече са преситени от многото информация, която черпят отвсякъде. Обикалят и най-далечните краища на света. За българските обекти, в това число и за Преслав, също смятат, че знаят всичко от учебниците по история и от историческите романи. Затова трябва да им се предлагат нови и непознати неща", обясни Горчев.

Темата за секса в средните векове у нас е срамежливо премълчавана. Само изследването на Димитър Овчаров "Български средновековни рисунки-графити", издадена в далечната 1982 г., хвърля светлина върху такива рисунки в старата столица. Част от изследването е точно за еротичните графити.

На зида в Преслав са открити 3 рисунки, разположени една над друга на 75 см ширина и 35 см височина. На едната е добре очертан мъжки фалос. По своя "изящен" натурализъм той не отстъпва на драсканиците в мъжките тоалетни днес.

В центъра на композицията е показан мъж с подчертана ерекция. Дясната му ръка е насочена към женски полов орган, а лявата държи друг. Ако още в Средновековието не е била изобретена изкуствена вагина, то сцената показва типична шведска тройка, шегуват се местните.

Фреската завършва с изображение на полов акт между мъж и жена, изпълнен виртуозно върху животно, около което припкат още две. Дали животното е кон, или сърна, за това изследователите не са единодушни. Че секссцената не е плод на развинтено въображение, а вероятно е често практикуван способ, доказва избраната поза - жената е с гръб към мъжа и очевидно е седнала в скута му.

Според Александър Горчев, който цитира покойния си преподавател проф. Йордан Андреев, жените по време на походите са седели странично, "по женски" на конете.

От друсането ерекцията на мъжа се засилвала и когато желанието станело непреодолимо, жената с едно движение се прехвърляла на точното място. Клатенето на коня допълвало удоволствието. Така войската се увеличавала с нови воини.

Науката е разделена в мнението си за скандалните рисунки. Според Димитър Овчаров, който доста целомъдрено пише пръв по темата още в началото на 80-те г., мъжът с двете вагини е шаман. В средните векове това били хора със свръхестествени способности. Чрез ритуални танци и биене на дайре те изпадали в транс и така общували с мъртвите, лекували и предсказвали бъдещето. Та двете вагини според Овчаров са точно такива дайрета, които шаманите използвали при ритуалите си.

Другата теория е, че зидовете, където графитите са открити, са били на затвор. Той е бил охраняван, а войници на пост са давали ход на въображението си и са пробвали ръката си.Още повече че на съседен надпис на зида се чете: "Ян писа, лежа в тъмница". Възможно е този незнаен Ян да е автор на рисунките и те да са резултат от дългите му самотни дни в затвора.

В книгата си "Любовните истории и сексът в Средновековието", издадена през 2006 г., проф. Йордан Андреев се дистанцира от нишката за шаманизма и определя рисунките като “клозетна живопис”, която пресъздава сцени на кърска любов. Той дава пример с доста по-късен надпис от XVII в. на скала до черква във Врачанско. Там анонимен мачо е оставил за поколенията новината: "Писах е..х Цона в копривата". Което показва, че използваните и днес съответни глаголи не са претърпели кой знае каква смислова еволюция.

Любопитна подробност е, че в други няколко графита, открити в Плиска и Велики Преслав, са нарисувани коне с добре очертани фалоси. В Плиска има дори картина с полов акт между жребец и кобила. Често до коня обаче е рисуван и огромен за мащабите на коня и женски полов орган. Едно от обясненията е, че за средновековните българи най-важните неща в живота са конят и една част от физиологията на жената, затова често ги рисували заедно. Биха могли, разбира се, да са и отделни фрески, рисувани по различно време.

Общината и музеят във Велики Преслав имат амбиции да развиват нестандартните туристически услуги. В ход е големият проект "Векът на цар Симеон оживява", който спечели финансиране от Еврокомисията. Еротичните графити също са в плановете на стопаните на старините.

"Ако се проучат останките на т.нар. Голямо имение в местността Селището, току до зида с еротичните рисунки може да излязат още сцени, които да допълнят представите ни за живота през тези векове", смята Александър Горчев.


от 24 Часа.
Венци Венков

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts with Thumbnails